اسنشیال اویل ها (اسانس های روغنی طبیعی) چیستند؟
  • تاریخ: چهارشنبه 27 بهمن 1400 - 11:03
  • صفحه: وبلاگ
27 بهمن 1400

اسنشیال اویل ها (اسانس های روغنی طبیعی) چیستند؟

اسنشیال اویل چیست؟

"اسانس های روغنی" یا همان "اسنیشیال اویل ها" که نام لاتین آن است اساساً عصاره های گیاهی هستند. آنها با بخار دادن یا فشار دادن قسمت‌های مختلف گیاه (گل‌ها، پوست، برگ‌ها یا میوه‌ها) برای جذب ترکیباتی که تولید عطر می‌کنند، ساخته می‌شوند. برای تولید یک بطری اسانس، ممکن است چندین کیلو گیاه لازم باشد. برای بدست آوردن اسانس از گلها معمولا از گلبرگهای گل استفاده می کنند و برای استخراج روغن از مرکبات از پوست آنها مثل پرتقال استفاده می کنند.

یکی از مهم ترین کاربردهای اسنشیال اویل ها آروماتراپی یا رایحه درمانی است.

اسنشیال اویل ها هدیه های طبیعت برای بهبود سلامت جسم، ذهن و حتی زیبایی هستند.

تحقیقات نشان می دهد که رایحه های دلپذیر می توانند اندورفین، سروتونین و نورآدرنالین را در مغز آزاد کنند که با احساس آرامش و سرخوشی همراه است.

اسنشیال اویل ها اثرات فراوانی میتوانند در بالا رفتن کیفیت زندگی ما داشته باشند. تحقیقات نشان می دهد که رایحه های مختلف تأثیر عمیقی در تغییرات خلقی و تغییرات روحی دارند. از رایحه چوبی و زمینی اسنشیال اویل ها گرفته تا خنک و شیرین آن ها هر کدام مانند نت موسیقی میتواند تا عمق روح انسان نفوذ کند. اعتقاد بر این است که خلق و خوی نتیجه مستقیم آن چیزی است که حواس می گیرد و بنابراین هرچه تجربه حسی خوشایندتر باشد، خلق و خوی آن نیز مطبوع تر است.اسنشیال اویل ها با کاهش علائم افسردگی، اضطراب، فشارهای روحی و حتی بهبود روش های مراقبه کمک می کند.

رایحه درمانی (آروماتراپی) با استنشاق و استفاده موضعی اسنشیال اویل های گیاهان معطر برای بازیابی یا بهبود وضعیت روحی جسمی و زیبایی اشاره دارد.

 زمینه فعالیت رایحه درمانی بسیار گسترده است. از کاربردهای رایحه درمانی تقویت فرآیندهای خود ترمیم با روش های پیشگیری و تحریک غیر مستقیم سیستم ایمنی بدن است.

 در رایحه درمانی این روغن ها "پس از رقیق شدن" بر روی پوست مالیده می شوند، بو می شوند، روی بالش یا در وان حمام ریخته میشوند یا گرم می شوند (در اسانس سوز) تا رایحه آنها در هوا پخش شود. برخی از صابون ها و لوسیون ها و حتی شمع ها را می توان با این روغن های اسانسی تهیه و به عنوان محصولات آروماتراپی استفاده کرد.

استفاده از روغن های اسانسی به هزاران سال قبل بر می گردد. اسنشیال اویل ها اولین بار در هند، ایران و مصر باستان به کار برده شده است.

امروزه استفاده از رایحه درمانی به عنوان یک درمان مکمل شناخته شده است و حتی در طب سوزنی نیز کاربرد دارد.


رایج ترین روش استفاده از اسانس ها، استنشاق آنها است، هم به دلیل بوی شگفت انگیز و هم خواص درمانی آنهاست. اما می توان از آنها در پخش کننده ها، اگرچه برخی ریختن در اسانس سوز و پخش رایحه آنها در محیط را ترجیح میدهند (اسانس سوز، دستگاه بخور، اسپری، شمع معطر و...) و مرطوب کننده ها نیز استفاده کرد و همچنین می توان آنها را با روغن حامل رقیق کرد و روی پوست اعمال کرد. اسانس ها دارای طیف وسیعی از خواص دارویی و درمانی هستند. خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن‌ها آنها را به محصولی مفید در منزل و محل کار شما تبدیل می‌کند. همچنین نشان داده شده است که آنها خواب سالم را تقویت می کنند، سردرد را تسکین می دهند و درد را کاهش می دهند. علاوه بر این، اسنشیال اویل ها می‌توانند شرایط پوست را بهبود بخشند، به درمان سرماخوردگی کمک کنند .

مزایای رایحه درمانی

  1. ضد درد هستند.
  2. کیفیت خواب را بهبود ببخشید.
  3. استرس، تحریک و اضطراب را کاهش دهید.
  4. درد مفاصل را تسکین می دهد.
  5. سردرد و میگرن را بهبود می بخشند.
  6. عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش دهید.
  7. ناراحتی های زایمان را راحت کنید.
  8. با ضدباکتری، ضد ویروس و ضد قارچ هستند.
  9. هضم را بهبود می بخشد.
  10. موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.
  11. انرژی بخش و شادی آور است.
  12. افسردگی را رفع می نماید.

در زیر ما برخی از روش‌های استفاده از روغن‌های ضروری را به همراه فواید و نکاتی برای استفاده ایمن از آنها بررسی خواهیم کرد.

پخش رایحه اسنشیال اویل ها در هوا با کمک دیفیوزرها

دیفیوزر وسیله ای است که اسانس ها را در هوا پخش می کند. انواع مختلفی از پخش کننده اسانس وجود دارد که می توانید برای این کار استفاده کنید.

زمانیکه فضای خانه و یا محل کار خود را آماده کردید و زمانی برای خلوت با خود داشتید دو تا پنج قطره از اسانس را در دستگاه دیفیوزر، دستگاه بخور دارای مخزن و یا اسانس سوز بریزید تا در خانه پخش شود.

ظروف اساس سوز

دستگاه بخور سرد

دستگاه بخور گرم

شمع های معطر 

اسپری

(یک ظرف اسپری را با آب سرد پر کنید یک تا سه قطره اسانسی داخل ظرف اسپری بریزید و قبل از هر بار مصرف خوب بهم بزنید. پیش از شروع مدیتیشن و یا یوگای مخصوص هر چاکرا مقداری از محلول داخل ظرف اسپری را در هوا پخش کنید.)

به سادگی استنشاق کنید

ساده ترین روش استنشاق این است که یک بطری اسانس خالص را باز کنید و چند بار استنشاق عمیق کنید. اما هیچ موقع از روغن رقیق نشده روی پوست خود استفاده نکنید.

برای روش بخار، به یک کاسه آب گرم و یک حوله نیاز دارید. کاسه را روی میز بگذارید و چند قطره اسانس به آن اضافه کنید. یک حوله روی سر و کاسه قرار دهید. چشمان خود را ببندید و بخار را به مدت چند دقیقه عمیق استنشاق کنید. چند بار در طول روز تکرار کنید.

هنگامی که رایحه ها را در هوا پخش می‌کنید، زنان باردار یا شیرده، نوزادان یا حیوانات خانگی را در محیط خود در نظر بگیرید. برخی از رایحه ها می توانند برای این گروه خطرناک باشند.

تبخیر خشک

این روش فقط به نوعی مواد خشک مانند پنبه یا پارچه نیاز دارد.

چند قطره اسانس به مواد اضافه کنید. آن را روی بینی خود نگه دارید و استنشاق کنید یا اجازه دهید عطر به طور طبیعی پخش شود.

می توانید این مواد را به دریچه های خودرو، یقه پیراهن یا روبالشی خود اضافه کنید.

ماساژ درمانی

چند قطره اسانس های روغنی به یک روغن حامل اضافه کنید و با مالش ملایم به مناطق پوست بمالید. روغن ماساژ نباید برای بزرگسالان غلظت بیشتر از ۱٪ (یک قطره در یک قاشق چای خوری)داشته باشد. برای نوزادان، غلظت نباید بیشتر از ۰.۲۵٪، برای کودکان نوپا ۶ ماه تا ۲ سال ۰.۵٪ و برای کودکان ۲ سال و بالاتر یک درصد باشد. انتخاب اسنشیال اویل برای ماساژ بستگی به اثر مورد نظر دارد.

نحوه استفاده از اسنشیال اویل ها برای پوست

شما می توانید از اسانس های روغنی برای مراقبت از پوست و ماساژ به روش های مختلف استفاده کنید. اسانس های روغنی را با روغن حامل رقیق کنید و مخلوط را روی پوست خود بمالید.

روی نواحی درد عضلانی، سفتی و تنش تمرکز کنید. همچنین می توانید روغن را به آرامی به نقاط تحت فشار مانند شقیقه ها، مچ دست و چشم سوم بمالید. همچنین می توانید از روغن ها برای ماساژ پاهای خود استفاده کنید و چند قطره آن را در اطراف بینی خود قرار دهید.

گزینه دیگر اضافه کردن روغن های ضروری به محصولات آرایشی مورد علاقه خود مانند تونرها، سرم ها و مالش عضلات است. اما همیشه مراقب باشید که ابتدا اسانس را در روغن حامل رقیق کنید.

برای استفاده از اسنشیال اویل ها به صورت موضعی همواره از روغن حامل استفاده کنید!

از آنجا که اسنشیال اویل ها از دل طبیعت به دست می آیند و کاملا طبیعی هستند تصور میشود که آنها ملایم و تا حد زیادی غیرفعال هستند. در صورتیکه اصلا اینطور نیست بلکه ترکیبات بسیار قوی هستند . به طور متوسط ​​، آنها 75 برابر گیاهان خشک شده قدرت بیشتری دارند.” به همین ترتیب ، “اسنشیال اویل ها باید با احتیاط مصرف شوند. و همیشه باید به درستی رقیق شوند قبل از اینکه آنها را مستقیماً روی پوست قرار دهید.

این که آیا اسانس های روغنی باید خورده شوند یا خیر در واقع موضوعی بسیار بحث برانگیز است و بسیاری معتقدند که ایمن نیستند مگر اینکه به طور خاص توسط پزشک یا متخصص توصیه شود.

چگونه باید اسنشیال اویل ها را رقیق کنم؟

اسنشیال اویل ها هیچ گاه نباید به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گیرند.این کار علاوه بر جلوگیری از واکنشهای پوستی، به اسنشیال اویل های رقیق شده اجازه می دهد تا بهتر کار کنند .

هنگامی که اسنشیال اویل ها به صورت مستقیم در معرض هوا قرار می گیرند، مولکولهای روغنهای اساسی خالص به دلیل فراریت بالا بسیار سریع تبخیرمی شوند. افزودن اسانس به یک ماده حامل باعث جذب بهتر روغن توسط بدن و مانع تبخیر سریع آنها می شود.

در بیشتر موارد (حتی اگر فقط روغن های اسانسی را به حمام اضافه می کنید) به یک روغن حامل، یک روغن خنثی و گیاهی نیاز دارید که می تواند به عنوان پایه عمل کند. روغن های حامل متداول شامل بادام شیرین، جوجوبا، زیتون، تخمه آفتابگردان، آووکادو، هسته انگور، نارگیل است.

در حالی که رقتهای خاص می توانند بر اساس نیازهای شخصی و اسنشیال اویل ها متفاوت باشند، اما قاعده کلی این است که هدف رقت یک تا پنج درصد اسنشیال اویل در روغن حامل باشد.

یک درصد مخلوط شش قطره اسنشیال اویل در هر 30 سی سی روغن حامل است، در حالی که مخلوط پنج درصد 30 قطره در هر 30 سی سی حامل است.

 

نحوه استفاده از اسنشیال اویل ها در حمام یا دوش

در حالی که به دلیل گرما و رطوبت، بهتر است روغن‌های ضروری را خارج از حمام نگهداری کنید، اما در اینجا کاربردهای زیادی برای آنها خواهید یافت. چند قطره روغن ضروری را به شامپو، نرم کننده و شستشوی بدن خود اضافه کنید.

قطره های اسنشیال اویل ها بلافاصله قبل از وارد شدن به وان حمام در یک ماده پخش کننده اضافه می شود. این روش منجر به جذب از طریق پوست و همچنین استنشاق روغن اسانسی می شود.

به یاد داشته باشید که اسنشیال اویل ها در آب حل نمی شوند. آنها در سطح آب شناور هستند و پوست از طریق روغن در معرض  قرار می گیرد. از نمک های حمام می توان برای پخش اسنشیال اویل ها نیز استفاده کرد. با مخلوط کردن یک قسمت جوش شیرین  دو قسمت نمک اپسوم(نمک حمام یا منیزیم سولفات) و سه قسمت نمک دریا  می توانید پایه حمام آرامش بخشی ایجاد کنید. شش قطره اسنشیال اویل اسطوخودوس را به حدود دو قاشق غذاخوری از این مخلوط اضافه کنید و درست قبل از ورود آن را در آب حمام مخلوط کنید.

نحوه استفاده از روغن های ضروری در دستگاه های مرطوب کننده

اگر می خواهید اسانس های روغنی را به دستگاه های مرطوب کننده خود اضافه کنید، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید. برخی از سازندگان دستگاه های مرطوب کننده اولتراسونیک استفاده از اسانس های روغنی  را توصیه نمی کنند.

برای استفاده از اسانس های روغنی در دستگاه مرطوب کننده، چند قطره در مخزن آب اضافه کنید. رایحه به طور طبیعی در تمام اتاق تبخیر می شود. برای بهترین نتیجه دستگاه مرطوب کننده خود را به طور مرتب بعد از استفاده  تمیز کنید.

اقدامات احتیاطی در استفاده از روغنهای ضروری

در حالی که اسانس های روغنی دارای انبوهی از مزایای سلامتی ثابت شده هستند. آنها یک راه مقرون به صرفه، همه کاره و راحت برای بهبود سلامت و کیفیت زندگی شما هستند. باید نکات ایمن را نیز رعایت بفرمایید.
قدرت و خطرات احتمالی اسانس ها مستلزم این است که با احتیاط از آنها استفاده کنید. اسانس های روغنی را به صورت داخلی مصرف نکنید.
اسنشیال اویل ها  توانایی تشدید حساسیت پوست را دارند.
از استفاده آنها در نزدیکی مناطق حساس مانند چشم ، گوش و دهان خودداری کنید.
آنها را روی پوست ملتهب یا تحریک شده قرار ندهید.
قبل از استفاده از هر نوع حامل یا اسنشیال اویل ، می توانید با انجام تست پچ، مراقب حساسیت های پوستی باشید. برای انجام تست پچ، مقدار کمی روغن رقیق شده را روی مچ دست یا زیر گوش خود قرار دهید. ۲۴ ساعت صبر کنید تا ببینید آیا تحریک یا قرمزی ایجاد شده است یا نه؟
برخی از اسانس های مرکبات می توانند پس از استفاده در معرض نور خورشید باعث حساسیت به نور شوند .
پس از استفاده بمدت ۱۲ ساعت از در معرض آفتاب قرار گرفتن خودداری کنید.

افرادی که نباید بدون تجویز پزشک از روغن های ضروری استفاده کنند عبارتند از:

کهن سالان

کودکان

زنان باردار یا شیرده

برخی از اسانس های روغنی می توانند برای حیوانات خانگی مضر باشند.

اگر دارویی مصرف می‌کنید یا هر گونه نگرانی سلامتی از جمله فشار خون بالا، ایمنی پایین یا صرع دارید، قبل از استفاده از روغن‌های ضروری با پزشک مشورت کنید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد یک برنامه درمانی فردی داشته باشید، با یک متخصص رایحه درمانی معتبر صحبت کنید.

از روغن حامل استفاده کنید

همیشه اسانس ها را با روغن حامل درجه درمانی مخلوط کنید. اگر به آجیل حساسیت دارید از روغن های مشتق شده از آجیل خودداری کنید.

حساسیت های پوستی اسنشیال اویل ها

اسانس های روغنی پتانسیل تشدید پوست را دارند. از مصرف اسانس ها در نزدیکی نواحی حساس مانند چشم، گوش و دهان خودداری کنید. آنها را روی پوست شکسته، ملتهب یا تحریک شده استفاده نکنید.

شما می توانید قبل از استفاده از هر حامل یا اسانس، با انجام تست پچ، مراقب آلرژی های پوستی بالقوه باشید. برای انجام تست پچ، مقدار کمی از روغن رقیق شده را روی مچ دست داخلی یا زیر گوش خود قرار دهید. 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا تحریکی رخ می دهد یا خیر.

شرایط نگهداری اسنشیال اویل ها

 روغن های اسانسی حساس به نور هستند، بنابراین پس از استفاده از قرار دادن آنها در معرض نور خودداری کنید.

اسانس های روغنی را باید در ظروف شیشه ای رنگ کدر نگهداری کرد، استفاده از ظروف پلاستیکی منجر به تاثیرات واکنشی با مواد اسانس روغنی می گردد. بعد از مصرف می باید درب آن محکم بسته شود. ظروف اسانس های روغنی باید دور از نور خورشید و در جای تاریک و دمای اتاق نگهداری گردد. طول عمر اسانس های روغنی دوسال می باشد و در صورت نگهداری در شرایط ایده آل (جای تاریک وخنک (طبقه زیرین یخچال) ) تا پنج سال ماندگاری دارد.

خرید اسنشیال اویل ها

بعید است کسی از خواص معجزه آسای رایحه های معطر را بداند و نخواهد آنها را وارد زندگی خود کند. طبیعت همواره هدیه های باارزشی را به ما ارزانی میکند که یکی از این هدیه ها اسانس های روغنی هستند. برای خرید اسنشیال اویل طبیعی میتوانید از فروشگاه اینرنتی تینوکالا اقدام نمایید.

ارسال نظر