چگونه یک مدیتیشن قدرتمند تراتاکا (نگاه کردن به شمع) انجام دهیم
  • تاریخ: سه شنبه 29 شهریور 1401 - 22:00
  • صفحه: وبلاگ
29 شهریور 1401

چگونه یک مدیتیشن قدرتمند تراتاکا (نگاه کردن به شمع) انجام دهیم

چگونه یک مدیتیشن قدرتمند تراتاکا (نگاه کردن به شمع) انجام دهیم

تراتاکا یک تکنیک مدیتیشن خیره کننده شمع است که از بینایی برای ایجاد سکون در بدن و ذهن استفاده می کند. شما می توانید تراتاکا را با استفاده از هر جسمی تمرین کنید. تراتاکا به طور سنتی با استفاده از شعله شمع واقعی انجام می شود.

در این مدیتیشن، ما قصد داریم شما را از طریق شش تمرین برای تقویت عضلات چشم قبل از اینکه به مدیتیشن خیره کننده شمع سه قسمتی حرکت کنیم، راهنمایی کنیم. اگر در طول انجام این مدیتیشن اسانس با رایحه مورد علاقه شما در اسانس سوز منتشر شود, بسیار عالی خواهد بود. با تینوکالا همراه باشید!

قبل از شروع، می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که مدیتیشن شمع معمولاً به تمرکز زیادی نیاز دارد و مانند سایر اشکال مدیتیشن نمی‌توان آن را در جایی انجام داد. مطمئن شوید که قبل از شروع این تمرین، فضای آرامی را آماده کرده اید که در آن مزاحمتی برای شما ایجاد نشود.

فواید مدیتیشن تراتاکا

مدیتیشن تراتاکا نسل‌ها ست که وجود داشته است. به دلیل چندین مزیت در طول زمان زنده مانده است و همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خاص، مراقبه تراتاکا:

_ استرس و اضطراب را کاهش می دهد

_ تمرکز و حافظه را بهبود می بخشد

_ چشمان شما را تقویت می کند

_ چاکرای ششم آجنا را که شهود و آگاهی ذهنی را کنترل می کند، تصفیه و تحریک می کند

نحوه انجام مدیتیشن تراتاکا

ابتدا، ما شما را تشویق می کنیم که در حین انجام مدیتیشن شمع، اگر عینک میزنید عینک خود را بردارید. همچنین مهم است که بین خود و شمع خود فاصله 1 تا 1.5 متری را حفظ کنید و در حین نگاه کردن به شمع پلک نزنید.

تکنیک های کف دست

برای این مدیتیشن تراتاکا، باید سه نوع مختلف تکنیک کف دستی را بدانید. حجامت دست شما به این صورت است:

ملایم

کف دست هایتان را به هم بمالید تا در دستانتان گرما ایجاد شود. کف دست ها را به شکل فنجانی دور چشم های بسته خود قرار دهید.

فشار دهید و رها کنید

کف دست هایتان را به هم بمالید تا در دستانتان گرما ایجاد شود. در حالی که کف دست‌ هایتان در حالت فنجانی قرار دارند، آن‌ ها را دور چشم‌ های بسته‌ تان قرار دهید. در حین دم، با کف دست های خود فشار کمی به اطراف چشم خود وارد کنید. هنگام بازدم، فشار را رها کنید (کف دست خود را دور چشمان خود قرار دهید. این کار را برای پنج سیکل تنفس تکرار کنید.

فشار ثابت

کف دست هایتان را به هم بمالید تا در دستانتان گرما ایجاد شود. در حالی که کف دست‌هایتان در حالت فنجانی قرار دارند، آن‌ها را دور چشم‌های بسته‌تان قرار دهید. با کف دست های خود به طور مداوم به اطراف چشم خود فشار وارد کنید. فشار را برای پنج سیکل تنفس حفظ کنید.

کشش و آرامش

ما مدیتیشن شمع Trataka خود را با چند حرکت کششی شروع می کنیم تا آرامش را به بدن بیاوریم. روی صندلی یا پاهای ضربدری بنشینید و کف دست ها را روی زانوها قرار دهید. شانه های خود را به عقب بچرخانید تا قفسه سینه باز شود و چشمان خود را ببندید.

به طور معمولی نفس بکشید و اجازه دهید لبخندی ملایم روی صورتتان بماند. این لبخند را در طول تمرین خود حفظ کنید... و در بقیه عمرتان! نفس خود را در حالی که وارد و خارج می شود، مشاهده کنید، به هوای خنکی که وارد بینی شما می شود و هوای گرمی که از بینی شما خارج می شود، توجه کنید. دم کنید.

در هنگام بازدم، نیم تنه خود را به آرامی به سمت راست بچرخانید. دم را به سمت مرکز و بازدم را به سمت مخالف انجام دهید. دوباره به مرکز دم بکشید و برای لحظه ای استراحت کنید. در مرحله بعد، سر خود را روی بازدم به سمت راست بیندازید. دم را تا مرکز برگشت انجام دهید و از طرف دیگر این کار را تکرار کنید. به گرم کردن گردن خود ادامه دهید، سر خود را به عقب و جلو خم کنید و هر بار که به مرکز برگشتید، دم کنید.

کف دست‌هایتان را به هم بمالید تا در دست‌هایتان گرما ایجاد شود، کف دست‌هایتان را دور چشم‌تان حلقه کنید و چشم‌هایتان را باز کنید.

کف دست خود را به زانو فشار دهید و سر خود را به عقب خم کنید، چشم ها به سمت بالا نگاه می کنند، جلوی گردن خود را دراز کنید. چانه را به سمت قفسه سینه بیرون دهید و پشت گردن را بکشید. این کار را پنج بار دیگر تکرار کنید.

کف دست های خود را در دو طرف گردن به سمت شانه های خود بیاورید و نوک انگشتان به سمت پایین پشت شما باشد. در حین بازدم کمی شانه های خود را به سمت پایین بکشید، سر خود را به عقب خم کنید، چشمانتان به سمت سقف نگاه کنند. این کشش را برای پنج شمارش نگه دارید.

در مرحله بعد، نوک انگشتان هر دست را به هم نزدیک کرده و نوک انگشتان خود را روی شانه های خود قرار دهید، در حالی که آرنج هایتان جلوی بدنتان را لمس کند. شروع به چرخاندن شانه های خود کنید، آرنج های خود را به سمت پایین، بیرون، بالا بچرخانید و 10 بار آنها را جلوی بدن خود لمس کنید. این حرکت را برای 10 شمارش دیگر معکوس کنید.

اکنون، بازوهای خود را به سمت جلو و پشت بدن خود بچرخانید، به آنها اجازه دهید هنگام بازدم از جلوی بدن شما عبور کنند. این کار را 10 بار انجام دهید.

پاهای خود را در مقابل خود دراز کنید و کمی تکان دهید و آنها را به پهلو به پهلو حرکت دهید. سپس، زانوهای خود را به سرعت خم کرده و صاف کنید. این یک تمرین خوب هم برای آرامش و هم برای زانو درد است.

بازوهای خود را به کنار بدن خود بیاورید و نفس بکشید. هنگام بازدم، به سمت راست خم شوید، آرنج خود را به زمین بیندازید و در امتداد سمت چپ بدن خود بکشید. اجازه دهید بازوی چپ شما به سمت بالا و روی بدن شما برسد. اگر روی صندلی نشسته اید، فقط تا جایی که می توانید به پهلو خم شوید تا کشش را احساس کنید.

نفس بکشید، به مرکز برگردید و به طرف دیگر بازدم کنید.

این حرکت را چندین بار تکرار کنید، باسن خود را مربع نگه دارید و روی زمین یا صندلی بکارید.

انگشتان خود را جلوی خود در هم ببندید و بازوهای خود را روی سر خود بکشید و دم کنید. در بازدم، اجازه دهید بازوهایتان به سمت پایین و سپس پشت سرتان شناور شوند و مچ دست راست خود را با دست چپ خود بگیرید. نفس خود را بیرون دهید و روی پاهای خود به جلو خم شوید، بازوها را پشت سر خود نگه دارید. این کار را چند بار تکرار کنید، دم را برای بالا آمدن و بازدم را برای تا شدن به جلو انجام دهید.

یک بار دیگر به سمت راست و سپس به چپ بپیچید.

حرکات چشم

اکنون می‌خواهیم به شش تمرین برای تقویت عضلات اطراف چشم‌تان بپردازیم.

تمرین اول: حرکات چشم - بالا و پایین

درست بنشینید. برای تمرکز، می توانید انگشت شست خود را جلوی خود بیاورید یا اگر بدون آن راحت هستید، این نیز خوب است. نفس بکشید، به نوک انگشت شست نگاه کنید و نگاه خود را ثابت کنید. شروع به حرکت دادن انگشت شست خود به بالا و پایین کنید، حرکت را با چشمان خود بدون پلک زدن و بدون حرکت سر دنبال کنید. یادتان باشد لبخند بزنید. سعی کنید چشمان خود را در هر حالت یک ثانیه نگه دارید (یک ثانیه بالا و یک ثانیه پایین). این کار را 10 بار انجام دهید و با کف دست استراحت پایان دهید.

تمرین دوم: حرکات چشم - راست و چپ

این بار، بدون پلک زدن و بدون حرکت دادن سر، حرکت انگشت شست خود را به سمت راست و چپ دنبال خواهید کرد. چشمان خود را در هر حالت حداقل یک ثانیه نگه دارید. این کار را 10 بار انجام دهید و با کف دست استراحت پایان دهید.

تمرین سوم: حرکات چشم-راست-بالا و چپ-پایین

حرکت انگشت شست خود را روی مورب دنبال کنید - به سمت راست و پایین به سمت چپ. یک بار دیگر این کار را بدون پلک زدن و بدون حرکت سر انجام دهید و چشمان خود را در هر حالت حداقل یک ثانیه نگه دارید. این کار را 10 بار انجام دهید. این بار، با فشار دادن و رها کردن کف دست به پایان خواهید رسید.

تمرین چهارم: حرکات چشم-چپ-بالا و راست-پایین

حرکات مورب چشم را تکرار کنید، این بار به سمت چپ و پایین به سمت راست بروید. این کار را بدون پلک زدن و بدون حرکت دادن سر به مدت 10 تکرار انجام دهید و چشمان خود را در هر حالت حداقل یک ثانیه انجام دهید. با فشار دادن و رها کردن دست به پایان برسانید.

تمرین پنج: حرکات چشم - چرخش در جهت عقربه های ساعت

اکنون چشمان خود را در جهت عقربه های ساعت حرکت می دهیم – راست، بالا، چپ و پایین. پلک نزنید و سرتان را تکان ندهید. مطمئن شوید که چشمان خود را در هر حالت حداقل یک ثانیه نگه دارید. این چرخش را در جهت عقربه های ساعت 10 بار قبل از اتمام با فشار ثابت فشار دهید.

تمرین شش: حرکات چشم - چرخش ضد عقربه های ساعت

حرکات چرخشی را تکرار کنید، این بار به سمت چپ، بالا، راست و پایین بروید. مثل همیشه پلک نزنید و سرتان را تکان ندهید، فقط چشمانتان را تکان دهید. چشمان خود را در هر حالت حداقل یک ثانیه نگه دارید و چرخش را در خلاف جهت عقربه های ساعت 10 بار کامل کنید. کار را با فشار ثابت به پایان برسانید.

قبل از اینکه وارد مدیتیشن شویم، چشمان خود را برای چند ثانیه بسته بگذارید و استراحت کنید. اکنون شما برای مدیتیشن شمع ما آماده هستید.

مراقبه تراتاکا: تمرکز بدون زحمت

مدیتیشن تراتاکا را با کم کردن چراغ ها و نشستن بین 1 تا 1.5 متر از شمع شروع کنید. در حالتی بنشینید که برای شما راحت باشد و بتوانید در طول مدیتیشن نگه دارید. وقتی راحت شدید، چشمانتان را ببندید.

با چشمان بسته، نور اطراف چشم خود را مشاهده کنید. به نفس خود گوش دهید. به آرامی، در حالی که سرتان کمی به سمت پایین است، چشمانتان را باز کنید و به آرامی به زمین نگاه کنید.

برای دقیقه بعد سعی کنید پلک نزنید. به پایه پایه ای که شمع شما روی آن نشسته است نگاه کنید. به آرامی نگاه خود را در طول پایه شمع به سمت پایه خود شمع ببرید. سپس، اجازه دهید نگاه شما از شمع به سمت شعله حرکت کند. برای 30 ثانیه آینده به شعله نگاه کنید.

چشمان خود را ببندید و کف دست را فشار دهید و رها کنید. کف دست ها را به سمت پایین تا زانو رها کنید. نگاه کردن به شمع نیاز به تمرین دارد. زمانی که در حال یادگیری این فرآیند هستید، با خودتان صبور باشید

مدیتیشن تراتاکا: تمرکز شدید

چشمان خود را باز کنید و به آرامی به زمین نگاه کنید. برای دقیقه بعد، پلک نزنید.

یک بار دیگر به پایه شمع نگاه کنید و به آرامی نگاه خود را از پایه شمع به سمت بالای شمع حرکت دهید. از آنجا اجازه دهید نگاهتان به طول شمع تا شعله ادامه یابد. به شعله شمع نگاه کنید و تمرکز خود را عمیق تر کنید. فتیله داخل شعله را ببینید. سوختن فتیله در داخل شعله شمع را به مدت 30 ثانیه تماشا کنید.

چشمان خود را ببندید و با فشار ثابت کف دست انجام دهید. کف دست ها را به سمت پایین تا زانو رها کنید.

مراقبه تراتاکا

چشمان خود را باز کنید و دوباره به آرامی به زمین نگاه کنید. تا یک دقیقه و نیم آینده پلک نزنید.

به سمت پایه پایه شمع نگاه کنید، قبل از اینکه طول شمع را تا شعله ادامه دهید، به آرامی نگاه خود را به سمت پایه خود شمع ببرید. برای 30 ثانیه آینده روی شعله شمع تمرکز کنید. آگاهی خود را کاملاً به سمت شعله بیاورید، آگاهی و تمرکز خود را عمیق تر کنید. واقعاً به شعله نگاه کنید، شکل، رنگ و اندازه آن را مشاهده کنید. به هاله شعله و ذرات اطراف آن توجه کنید.

چشمان خود را ببندید و با فشار ثابت کف دست انجام دهید. این بار، به جای اینکه کف دست‌هایتان را به سمت زانوهایتان بیاندازید، نفس عمیق بکشید و زمزمه کنید، صدایی شبیه وزوز زنبور تولید کنید و به بدنتان اجازه دهید ارتعاش را احساس کند.

دستان خود را پشت سر خود قرار دهید، مچ دست راست خود را با دست چپ خود بگیرید، و نفس بکشید، پشت خود را قوس دهید و به سقف نگاه کنید. در بازدم، به سمت جلو خم کنید. با کف دست روی زانو به حالت عمودی برگردید. سکوت درون خود را مشاهده کنید و نسبت به بدن خود آگاهی پیدا کنید. تغییرات بدن خود به خصوص در عضلات چشم را مشاهده کنید.

با چشمان بسته ادامه دهید. به سمت عقب حرکت کنید، به پشت دراز بکشید و کف دست‌هایتان رو به بالا باشد. در صورت تمایل می توانید خود را با یک پتو بپوشانید. اگر روی صندلی نشسته اید، می توانید آنجا بمانید و با چشمان بسته استراحت کنید. چند دقیقه استراحت کنید.

هنگامی که آماده شدید، انگشتان خود را روی سر خود ببندید و به خود کشش کامل بدن بدهید. چشمان خود را بسته نگه دارید، زانوها را به سمت سینه خود بیاورید، به یک طرف بغلتانید و به حالت نشسته برگردید. کف دست های خود را در مرکز قلب به هم بپیوندید. نفس عمیق بکشید و این مراقبه را با آرامش به پایان برسانید.

کار را با کف دست استراحت به پایان برسانید و چشمان خود را باز کنید. به خاطر تکمیل مدیتیشن شمع به خود را تبریک می گویم!

ارسال نظر