خواص و رایحه اسانس وانیل
  • تاریخ: یکشنبه 6 شهریور 1401 - 20:30
  • صفحه: وبلاگ
6 شهریور 1401

خواص و رایحه اسانس وانیل

اسانس وانیل یکی از محبوب‌ترین اسانس های موجود در جهان است که خواص بی‌نظیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. در این مطلب از تینوکالا می‌خواهیم به بررسی خواص و رایحه اسانس وانیل بپردازیم اما پیش از هر چیزی باید بدانیم که وانیل چیست؟

وانیل چیست؟

وانیل نوعی از گیاه ارکیده است که ظاهری قهوه‌ای رنگ دارد. وانیل برای رشد به آب و هوای گرمسیری نیاز دارد و مکان‌هایی که می‌شود وانیل را پیدا کرد مکزیک، تاهیتی، موریس، کومورو، اندونزی، اوگاندا و تونگو هستند. همچنین بیشترین میزان تولیدی وانیل متعلق به ماداگاسار می‌باشد که از نوع مرغوب وانیل به حساب می‌آید. وانیل استفاده‌های زیادی از جمله در طعم غذا، شربت، بستنی، کیک، نوشیدنی و انواع دسر‌ها دارد. وانیل دارای طبع گرم با بوی بسیار خوشایندی است که طعم شیرینی را از آن حس می‌کنید. در این مطلب به خواص و رایحه اسانس وانیل می‌پردازیم؛ پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مشخصات رایحه وانیل

گیاه وانیل انواع مختلفی دارد ولی بیشترین مقدار تولیدی از دو نوع آن است، وانیل پلین فلیا و وانیل تاتینیس که دلیل استفاده زیاد از این دو نوع طعم و بوی خاصی است که دارند. زمانی که این دو نوع وانیل در فرآیند تولید قرار می‌گیرند به شکل کریستال در می‌آیند. همچنین این دو نوع وانیل در جزیره‌ای در اقیانوس هند پیدا می‌شوند که درصد زیادی از وانیل‌های موجود در جهان را به خود اختصاص داده‌اند. تولید وانیل ارگانیک هزینه بسیار زیادی دارد و به همین دلیل بیشتر افراد جهان نمی‌توانند طعم و بوی واقعی و خاص وانیل را تجربه کنند.
رایحه وانیل دارای ماندگاری طولانی است و اگر می‌خواهید آن را برای طولانی مدت و با حفظ کیفیت نگهداری کنید باید آن را در یک جای تاریک و سرد قرار دهید. اما بهتر است وانیل را ظرف ۳ تا ۵ سال استفاده کنید.

رایحه درمانی با اسانس وانیل

یکی از راه‌های کم خطر و کم هزینه، رایحه درمانی است که با استفاده از رایحه وانیل می‌توانید از شادابی زیادی بهره‌مند شوید. همچنین رایحه وانیل میزان انرژی مثبت فرد را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.
شما با استفاده از رایحه وانیل در خانه و مکان مورد نظر خود می‌توانید خاصیت آن را از طریق بینی که منتهی به مغز و در نهایت هیپوتالاموس می‌شود، جذب کنید. هیپوتالاموس با تحریک کردن اعصاب بویایی فرد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی احساسات، ضربان قلب، حافظه و یادگیری بگذارد. همچنین با استفاده از رایحه وانیل تغییر مثبتی بر روی خلق و خوی خود خواهید دید.
رایحه وانیل بسیار آرامش بخش است و قدرت زیادی برای از بین بردن انرژی منفی دارد. استفاده وانیل در رایحه درمانی باعث می‌شود که فرد از استرس دور بماند و از آرامش خاصی بهره ببرد؛ در نهایت به سلامت جسمی و ذهنی وی کمک می‌کند.


خواص اسانس وانیل

رایحه‌های طبیعی خواص مختص به خود را دارند که با در نظر گرفتن نیاز فرد انتخاب می‌شوند. همانطور که قبلا گفته شد رایحه وانیل به شما کمک می‌کند که از استرس دور بمانید و از آرامش خاصی بهره‌مند شوید. اما این همه‌ی خاصیت رایحه وانیل نیست. با ما همراه شوید تا با ویژگی‌های باورنکردنی رایحه وانیل آشنا شوید.

تاثیر در افزایش میل جنسی

وانیل یکی از جذاب‌ترین رایحه‌ها برای مردان است که می‌توانند حس کنند. استنشاق وانیل باعث می‌شود که هیپوتالاموس، غدد‌ جنسی را تحریک و کنترل کند. پس اگر با کاهش میل جنسی رو به رو شده‌اید، از داروهای شیمیایی و پر هزینه استفاده نکنید. فقط کافیست در اتاق خواب یا منزل خود از رایحه معطر وانیل استفاده کنید تا تاثیر مثبت آن بر روی میل جنسی را تجربه کنید.

ضد استرس

قطعا تا به حال تجربه کرده‌اید که استرس زیاد، باعث می‌شود که قدرت تصمیم گیری شما کاهش پیدا کند و راهی برای کاهش استرس پیدا نکرده‌اید؛ ما به شما رایحه وانیل را پیشنهاد می‌کنیم. استفاده از وانیل هم به صورت خوراکی و هم استنشاقی باعث می‌شود که هورمون‌های استرس کاهش پیدا کند که از نظر علمی این موضوع ثابت شده است.
ترشح سروتونین باعث می‌شود که سیستم عصبی شما تسکین پیدا کند، پس با استفاده از وانیل می‌توانید به ترشح سروتونین کمک کنید تا از استرس و اضطراب دور بمانید. با تحقیقی که مدت‌ها پیش در مورد بیمارانی که تحت MRI قرار گرفتند، انجام شد میزان استرس افرادی که هوای عادی تنفس می‌کردند ۶۳ درصد بیشتر از افرادی بود که هوای معطر از اسانس وانیل تنفس کردند.

کمک به خلاقیت و تمرکز

در بالا گفته شد که رایحه وانیل چگونه باعث آرامش شما می‌شود. با به دست آوردن آرامش فرد می‌تواند تمرکز بیشتری را برای انجام کاری داشته باشد. همچنین استنشاق رایحه اسانس وانیل تاثیر مستقیمی بر روی حافظه عاطفی و احساسات فرد می‌گذارد که در نتیجه افکار و خلاقیت فرد را تحریک می‌کند.

کاهش وزن با رایحه اسانس وانیل

استفاده از رایحه وانیل در منزل یا محل کار باعث می‌شود که اشتهای شما کاهش پیدا کند؛ البته حس مطلوبی را به شما القا می‌کند و این کاهش اشتها اذیت کننده نیست. همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن فرد شده و در نتیجه به کاهش وزن منتهی می‌شود.

درمان کم خوابی

برای داشتن یک خواب خوب باید گردش خون و تنفس فرد منظم باشد. یکی دیگر از خصوصیات رایحه وانیل منظم کردن گردش خون است. استفاده از عطر وانیل در اتاق باعث می‌شود گردش خون فرد منظم شده و در نهایت خواب با آرامشی را تجربه کند.

سخن پایانی در رابطه با اسانس وانیل

در مطالب بالا به خواص و رایحه اسانس وانیل پرداختیم و خواندیم که وانیل از کجا می‌آید و چه خواصی دارد. همچنین گفته شد رایحه وانیل چه تاثیراتی بر کیفیت زندگی فرد دارد. با شناخت خواص و رایحه‌های طبیعی برای درمان بیماری‌های خود، دیگر نیاز به داروهای شیمیایی و پر هزینه نیست. فقط کافیست رایحه مورد نیاز خود را پیدا و انتخاب کنید تا تاثیر مثبت آن را بر روی جسم و ذهن خود تجربه کنید. در پایان برای اینکه بتوانید روز خود را بدون استرس شروع کنید، از رایحه اسانس وانیل استفاده کنید و در آخر روز خود را با آرامش به پایان برسانید.

ارسال نظر