خواص منحصر به فرد  رایحه اکالیپتوس
12 اردیبهشت 1401

خواص منحصر به فرد رایحه اکالیپتوس

اسانس اکالیپتوس یک روغن تصفیه کننده، پاک کننده، شفاف کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی است که برای استفاده روی پوست، رایحه درمانی، و به عنوان یک عامل تمیز کننده سطوح و خوشبو کننده ایده آل است.

تاریخچه اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس معمولاً با خرس های کوالا مرتبط است، زیرا برگ های اکالیپتوس منبع اصلی غذای آنهاست. اکثر 700 گونه اکالیپتوس مانند درختان رشد می کنند در حالی که سایر گونه ها مانند درختچه رشد می کنند. این درخت بسته به موقعیت مکانی آن در جهان با نام‌های مستعار مختلفی مانند درخت تب، درخت صمغ آبی و درخت پوست رشته‌ای شناخته می‌شود. علیرغم تعدد گونه های اکالیپتوس، آنها ویژگی های مشترکی از جمله رایحه های تازه، ترد، تمیز، شیرین و کافوراسی خود را دارند که گاهی اوقات بیشتر به عنوان دارای نکات ظریف لیمو، نعناع فلفلی یا چوبی توصیف می شود. با این حال، ویژگی مشترکی که آنها بیشتر به خاطر آن شناخته شده اند، خواص درمانی مفید برگ هایشان است که باعث شده اسانس های این درخت به طور گسترده ای به عنوان یک داروی سنتی و طبیعی برای قرن ها مورد استفاده قرار گیرد. اولین بار توسط بومیان استرالیا که به آن "کینو"می گفتند و از آن برای التیام بیشتر زخم ها استفاده می کردند، از برگ های اکالیپتوس به صورت دم کرده و برای درمان دردهای بدن، سرماخوردگی، احتقان سینوسی و تب استفاده می شد، از این رو به تب نام مستعار می دادند

یک افسانه انگلیسی اولین استفاده از برگ درخت اکالیپتوس را برای اهداف دارویی روایت می کند: هنگامی که انگشت شست یک مهاجر انگلیسی اولیه به طور تصادفی توسط تبر بریده شد، پدرش به او توصیه کرد که بانداژی ساخته شده از برگ های بسته شده اکالیپتوس را دور بریدگی بخیه زده بمالد - چیزی که او آموخته بود. از مطالعه طب عامیانه بومیان. جراحي كه بعداً زخم را بررسي كرد تحت تاثير سرعت التيام و عدم وجود عفونت در انگشت قرار گرفت. همانطور که داستان هایی مانند این در سراسر استرالیا پخش شد، داروسازان شروع به توسعه طرحی برای تولید تجاری روغن اکالیپتوس کردند. اندکی پس از آن، برگ های گونه Eucalyptus radiata شروع به تقطیر کردند.

اگرچه استرالیا منشا و منبع اصلی روغن اکالیپتوس است، درخت اکالیپتوس و تولید اسانس آن به سایر نقاط جهان از جمله برزیل، اروپا، یونان، چین و هند گسترش یافته است. به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی و خلط آور آن در طب چینی، یونانی، اروپایی و آیورودا استفاده می شد. از 700 گونه اکالیپتوس در سراسر جهان، تقریباً 500 مورد از آنها یک اسانس تولید می کنند و تولید جهانی روغن اکالیپتوس عمدتاً از گونه اکالیپتوس گلوبولوس است که بیشتر به عنوان "صمغ آبی" شناخته می شود. در دهه 1880، جراحان به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی روغن اکالیپتوس را در عمل استفاده کردند. امروزه، اکالیپتوس همچنان به عنوان یک اسانس محبوب است که در مالش‌های بخار، کرم‌های جوش، استنشاق‌ها، پمادها و محصولات بهداشتی دندان برای حمایت از سیستم تنفسی، بهبود سلامت دهان و دندان و تسکین ناراحتی‌های فیزیکی استفاده می‌شود.

فواید اسنشیال اویل اکالیپتوس

 اجزای شیمیایی فعال اسانس طبیعی اکالیپتوس به شهرت آن به عنوان یک روغن تصفیه کننده، پاک کننده، شفاف کننده و تقویت کننده سیستم ایمنی کمک می کند که برای استفاده روی پوست و رایحه درمانی ایده آل است. به دلیل توانایی آن در کاهش یا از بین بردن باکتری های مضر سطحی و هوا و عفونت ها در هنگام تماس شناخته شده است. تنفس آسان را تسهیل می کند، احساس آرامش را افزایش می دهد، هنگام استفاده در ماساژ احساس طراوت ایجاد می کند، تنش عصبی را تسکین می دهد و به پاکسازی ذهن کمک می کند، از جمله مزایای مختلف دیگر. این فواید درمانی را می توان به خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم، ضد احتقان، دئودورانت، ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و محرک روغن، از جمله خواص ارزشمند دیگر آن نسبت داد.

 

موارد استفاده از اسنشیال اویل اکالیپتوس :

کاربردهای اسانس اکالیپتوس فراوان است، از دارویی و بو گرفته تا آرایشی. اشکال مختلف آن شامل روغن ها، ژل ها، لوسیون ها، صابون ها، شامپوها و اسپری ها می باشد که می توان به چند پیشنهاد برای محصولات خانگی اشاره کرد.

عطر اسانس اکالیپتوس که در رایحه درمانی استفاده می شود، استنشاق می شود و گیرنده های رایحه در نیروگاه عاطفی مغز، بوی را به عنوان طراوت پردازش می کنند. چند قطره از این روغن نشاط‌بخش را می‌توان در هنگام دوش گرفتن در دست قرار داد تا حس سرزندگی را تقویت کند. خواص خلط آور اسنشیال اویل اکالیپتوس آن را در تسکین احتقان و عفونت های دستگاه تنفسی نیز موثر می کند. برای رهایی از احتقان، چند قطره را در یک کاسه بخار آب داغ مخلوط کنید و روی آن خم کنید تا بخارات معطر را با حوله ای که روی سر و کاسه قرار داده اید به مدت چند دقیقه استنشاق کنید. برای جلوگیری از تحریک چشم ها باید بسته شود. به طور سنتی برای تسکین ناراحتی های مرتبط با خستگی، سردرد، سرماخوردگی، سینوزیت، احتقان مخاطی، درد و درد عضلانی و آسم استفاده می شود.

 

خواص محرک (اسنشیال اویل) روغن اسانس اکالیپتوس که با روغن حامل رقیق شده و به صورت موضعی در یک مرطوب کننده یا روغن ماساژ استفاده می شود، ممکن است به احیای پوست و ماهیچه های خسته کمک کند. این روغن تسکین دهنده که به داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی معروف است، با کاهش درد، مهار خونریزی، از بین بردن باکتری ها از زخم و بهبود بسته شدن جای زخم، سوختگی های جزئی، زخم ها، گزش ها و بریدگی ها را تسکین می دهد. اسانس اکالیپتوس که در یک حمام گرم رقیق شده است، ممکن است ناراحتی تنفسی و التهاب پوستی را تسکین دهد.

 

اسانس اکالیپتوس به عنوان یک اسپری ضدعفونی کننده هوا به عنوان یک خوشبو کننده هوا طبیعی، ضد میکروبی و غیر سمی عمل می کند که باکتری ها، ویروس ها و کپک ها را از محیط حذف می کند. این اسپری که با آب رقیق شده است می تواند اتاق را خوشبو کند و بوی بدن را که در کفش ها و وسایل ورزشی محبوس شده است از بین ببرد. با ترکیب اکالیپتوس با اسانس لیمو و نعناع و سپس رقیق کردن مخلوط با آب قبل از استفاده از آن روی سطوح آشپزخانه و حمام، یک عامل تمیز کننده سطوح را می توان تهیه کرد.

رایحه خنک کننده اسانس اکالیپتوس که در رایحه درمانی استفاده می شود، شناخته شده است که با تقویت گردش خون در مغز، خستگی ذهنی را تسکین می دهد، در نتیجه ذهن را از سستی تحریک می کند و روح را جوان می کند. کسانی که از احتقان سینوسی رنج می برند می توانند در ساعاتی از شب اسانس اکالیپتوس را در اتاق خواب پخش کنند تا مجرای بینی را پاک کرده و باکتری های مضر موجود در هوا را که به احساس ناخوشی کمک می کنند، از بین ببرند.

اسنشیال اویل اکالیپتوس به طور موثر چربی و آلودگی را از بین می برد و آن را به یک محصول تمیز کننده عالی برای آشپزخانه تبدیل می کند. همچنین ممکن است با صابون های دست ساز خانگی و شوینده های لباسشویی مخلوط شود. به اسپری های خانگی طبیعی به عنوان یک عامل تمیز کننده اضافه شده است، می توان از آن برای شستن کاسه توالت، کف، میز و پنجره ها استفاده کرد. رایحه تمیز یک خوشبوکننده موثر پارچه می‌سازد و می‌توان آن را با روغن‌های ضروری لیمو یا درخت چای مخلوط کرد، آن را با آب رقیق کرد، سپس روی مواد بدبو مانند داخل کفش اعمال کرد. علاوه بر این، به عنوان یک پاک کننده هوا، روغن اکالیپتوس برای از بین بردن کپک هایی که می تواند به مشکلات تنفسی کمک کند، مفید است. 

هنگامی که از روغن ضروری اکالیپتوس برای تغذیه مو استفاده می شود، خارش پوست سر را مرطوب کرده و پوسته های شوره سر را از بین می برد. به عنوان یک حشره کش طبیعی، حتی شناخته شده است که توانایی از بین بردن شپش را دارد. خواص ضد عفونی کنندگی این روغن میکروب کش آن را به گزینه ای محبوب برای استفاده در زخم ها، بریدگی ها، سوختگی ها، گزش ها، نیش ها و زخم ها تبدیل کرده است. علاوه بر تسکین پوست تحریک شده، درد را تسکین می دهد، از هر گونه منافذی در برابر عفونت محافظت می کند و باعث بهبود سریعتر می شود. خواص ضد درد و ضد التهابی اسانس اکالیپتوس که به حمام های گرم اضافه شده است به جوانسازی عضلات سفت و دردناک کمک می کند.

اگرچه درختان اکالیپتوس به عنوان "همیشه سبز" در نظر گرفته می شوند، اما می توانند برگ های بیضی شکل سبز روشن خود را از دست بدهند که با افزایش سن تیره می شوند و حاوی روغن فرار قوی هستند که می توان از آنها برای دارویی استفاده کرد. این امر در مورد سایر قسمت های گیاه از جمله پوست و ریشه نیز صادق است.

اسنشیال اویل طبیعی اکالیپتوس چگونه استخراج می شود؟

اسانس اکالیپتوس بخار تقطیر شده از برگ های تازه یا نیمه خشک اکالیپتوس است. شرایط جغرافیایی که درخت در آن رشد می کند، همگی بر عملکرد روغن و همچنین ترکیب شیمیایی تأثیر دارند. آنها شامل عواملی مانند محیط، فصل، آب و هوا، در دسترس بودن آب، مواد مغذی خاک، اشعه ماوراء بنفش، مرحله رشد گیاه، تنوع ژنتیکی، بخشی از گیاه جمع آوری شده و فرآیند خشک شدن هستند.

روغن های تولید شده شفاف بوده و دارای رایحه های مشخصه گونه های گیاهی خود هستند. مشخصات معطر متمایز روغن ها همچنین به نسبت ترکیبات شیمیایی فردی آنها بستگی دارد که بیشتر توسط عوامل ژنتیکی به جای عوامل محیطی تعیین می شود. بنابراین، گونه، مؤثرترین عامل برای تعیین کیفیت و کاربرد روغن است. این عوامل روی هم ارزش نفت را تعیین می کنند.

احتیاط: در صورت ابتلا به فشار خون بالا یا صرع از مصرف اسانس اکالیپتوس خودداری کنید. فقط برای استفاده خارجی، اگر به صورت داخلی مصرف شود سمی در نظر گرفته می شود. قبل از استفاده رقیق کنید؛ ممکن است در برخی افراد باعث تحریک پوست شود، بنابراین قبل از استفاده آزمایش پوستی توصیه می شود. از تماس با چشم جلوگیری شود.

بانوان باردار، شیرده و افرادی که بیماری های خاص دارند حتما قبل از مصرف اسنشیال اویل ها با پزشک خود مشورت کنند.

شما کاربران گرامی میتوانید محصولات متنوع انواع عود معطر جامد و عود معطر مایع (مدل اسانس معطر) را با بهترین کیفیت ساخت (محصول اورجینال و اصلی) را از فروشگاه اینترنتی تینوکالا بصورت آنلاین با مناسب ترین قیمت و تضمین هفت روز بازگشت کالا انتخاب نمایید و درب منزل یا محل کار خود در سراسر کشور دریافت نمایید

ارسال نظر