اسطوخودوس (لوندر) گیاه معجزه گر
  • تاریخ: شنبه 1 خرداد 1400 - 12:52
  • صفحه: وبلاگ
1 خرداد 1400

اسطوخودوس (لوندر) گیاه معجزه گر

معرفی گیاه اسطوخودوس (لوندر)

اسطوخودوس که به نام های اسطوقدوس یا لاواندولا (لاوندر) هم شناخته می شود، یکی از خوشبو ترین گیاهان دارویی در جهان محسوب می‌شود که در مناطق مختلفی از ایران، هند، چین، انگلیس و کانادا به صورت خودرو رشد می‌کند. این گیاه علاوه بر آنکه به عنوان یک گیاه دارویی پرخاصیت در طب سنتی کشورمان و طب سنتی کشورهای چین و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یک خوراکی مفید در سبد غذایی بسیاری از خانواده های آسیایی و اروپایی وجود دارد.

 گیاه دارویی اسطوخودوس (لاوندر – اسطوقودوس)

گلهای لاواندا (لوندر) (لاوندر) (اسطوخودوس) با نام علمی Lavandula stoechas L از نظر کلیات گیاه شناسی گیاهی است از خانواده Labiatea می باشد که برگ ها و قسمت سبز گیاه دارای اسانس روغنی فرار است.

اسطوخودوس گیاهی است چند ساله به شکل بوته کوچک به بلندی نیم متر خیلی پرشاخه، ساقه های آن 4گوشه، برگ های آن دراز، متقابل، پوشیده از کرک سفید پنبه ای که برگ های آن که در بهار ظاهر می شود به رنگ بنفش تیره به صورت سنبله در میآید.

اسطوخودوس دارای برگ ها و کرک های معطر است. میوهٔ این گیاه 4 فندقه ای است و هریک از آنان نیز پس از رسیدن، شکل بیضوی و رنگ قهوه ای شفاف پیدا می کنذ. در سطح میوه 3 زائده مشخص پیدا می شود. از کلیه قسمت های این گیاه مخصوصا شاخه های برگدار آن بوی قوی ولی مطبوع استشام می گردد. ظاهر زیبایی که گیاه پس از گل دادن پیدا می نماید باعث می شود در بعضی نواحی اقدام به پرورش آن به عنوان یک گیاه زینتی گردد. قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه های برگدار و گل دار آن است که علاوه بر مصارف درمانی، اسانس گیری نیز از آن به عمل می آید.

لاواندولا، اسطوقدوس، اسطوخدوس، سرده ای مشتمل از 25 تا 30 گونه مختلف از دسته گیاهان گلدار و از خانواده نعنائیان می باشد. اسطوخودوس گل های کوچک خوشه ای آبی یا قرمز سیر تا بنفش دارد و ارتفاعش در حدود 30 تا 60 سانتیمتر است. برگش شبیه برگ صعتر و از آن درازتر و باریکتر و ساقش واحد و باریک و بی شاخ و در قد کمتر از شبری و قبهٔ او متراکم از اجزاء شبیه به جو و بی تخم و مایل به سرخی و تندطعم و با اندک تلخی.

نام های دیگر آن:خیر دشتی، شاهسپرم رومی، آنس الارواح، لاوند، ممسک الارواح، ضُرم، زغلیل، رزالذهب، خیری، خرام، خرامی، آلاله تلخ، گل لاوند و شاه اسپرم رومی می باشد.

شکل‌های مختلف اسطوخودوس موجود در بازار

این گیاه به شکل‌های مختلفی در بازار موجود است:

ژل حمام
چای
دم‌کرده
لوسیون
گل خشک‌شده

اسانس های لوندر جهت استفاده در ظروف اسانس سوز و دستگاه بخور

اسانس لوندر جهت استفاده در شمع سازی و صابون سازی

شمع ها با رایحه لوندر

خوشبوکننده آهسته رهش با رایحه لوندر جهت استفاده در منزل و خودرو

عود خوشبو لوندر مدل ماشینی

عود خوشبو لوندر مدل دست ساز

فواید گلهای لاوندر و خواص اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس یا همان گلهای زیبای لاوندر سرشار از خاصیت و فوایدی است که برای آرامش جسم و روح تجویز می شود.


رایحه درمانی (آروماتراپی) با اسانس روغن لوندر

کاربرد رایحه و اسانس لوندر اسطوخودوس

اسانس اسطوخودوس به طور گسترده ای در تولید عطر و محصولات مراقبت از بدن استفاده می شود. که با توجه به نوع آن می تواند عطر بسیار شیرین و شفافی را داشته باشد.برای مثال، بوی اسطوخودوس فرانسوی (Lavandula angustifolia) دارای بوی گل شیرین است، در حالی که اسطوخدوس هلندی (Lavandula intermedia) حاوی مقادیر بالایی از کافور و ترپنهای دیگر است که دارای بوی بسیار معطر و شدید هستند.

رایحه درمانی روش های مختلفی دارد. اما به طور کلی به دو روش استنشاق یا کاربردهای موضعی صورت می‌گیرد. در روش اول برای بهبود عملکرد جسم و روح روایح مختلف گیاهی موجود در طبیعت مورد استفاده قرار می‌گیرید و فرد با استنشاق هر کدام از این روایح از خواص آن استفاده می‌کند.

روش دوم آروماتراپی با روغن استفاده از روغن های معطر به صورت موضعی می‌باشد. که در  آن فرد با ماساژ یا استفاده از محصولاتی همچون صابون های آروماتیک که شامل روغن مد نظر در ترکیبیات خود می‌باشد. عمل آروماتراپی موضعی را انجام می‌دهد. و پوست فرد مواد مورد نیاز برای جوانی و شادابی را از روغن جذب می‌کند.

خواص اسانس اسطوخودوس_لوندر در آروماتراپی

اسطوخودوس یا لوندر از دیرباز و در طب سنتی خواص و کاربرد بسیاری داشته است. در رایحه درمانی برای کم خوابی، کاهش استرس و اضطراب و … استفاده می‌شد. امروزه نیز خواص بسیاری برای اسطوخودوس می‌توان نام برد. که بتوان آن را جایگزین درمان های شیمیایی کرد.

خواص بیشماری برای روغن اسطوخودوس چه از لحاظ رایحه درمانی و چه از لحاظ کاربرد های موضعی نام برده شده است. که در اینجا به برخی از آن ها میپردازیم. 

رایحه اسطوخودوس (لوندر) درمان بی‌خوابی

رایحه لوندر یا اسطوخودوس از گذشته های دور در نقاط مختلفی از جهان برای بی خوابی معرفی شده است. و برای عزیزانی که دچار بی‌خوابی هستند توصیه می‌شود. همچنین بسیاری از افراد رایحه لوندر را جایگزین قرص های خواب خود می‌کنند. پیشنهاد ما به شما این است که اگر دچار بی‌خوابی هستید. هر شب چند قطره از این روغن را روی بالشت خود بریزید تا رایحه آن خوابی آرام را برای شما به ارمغان بیاورد.

رایحه اسطوخودوس و درمان مشکلات تنفسی

برای درمان مشکلات تنفسی مثل آسم، سرفه، سرماخوردگی،  حساسیت و… مقداری روغن لوندر به زیر گلو یا قفسه سینه خود بمالید. و معجزه این روغن و رایحه آن در درمان مشکلات تنفسی و تقویت سیستم تنفسی را مشاهده کنید.

رایحه اسطوخودوس و درمان سردرد

اگر دچار سردرد هایی همچون میگرن، سردرد های سینوسی و امثالهم شدید. ماساژ شقیقه، پشت گرن و پیشانی با روغن لوندر سردرد های شمارو آروم خواد کرد. و به تنش های موجود در سر شما پایان می‌دهد.


درمان سرگیجه و ضعف عمومی

درمانگران شیوه های طبیعی درمانی در جهان با کمک گیاه خشک شده لاوندر و عسل ترکیبی تهیه می کنند که مصرف این ترکیب به هنگام بروز سرگیجه و ضعف عمومی بسیار موثر است.

در این شرایط درمانگران یک قاشق غذاخوری از پودر برگ‌های خشک شده لاوندر را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب گرم مخلوط می کنند. نوشیدن این ترکیب می تواند در مدت کوتاهی ضعف بیمار را برطرف کرده و سرگیجه را از بین ببرد.

اضافه کردن 10 تا 15 قطره از عصاره گیاه لاوندر در وان حمام و دراز کشیدن در آن به مدت 20 تا 30 دقیقه در از بین بردن خستگی و کوفتگی بدن بسیار موثر است. دراز کشیدن در آبی که با این عصاره مخلوط شده باشد علاوه بر آنکه موجب تخلیه استرس‌ها و تنش‌های روزانه می‌شود به بهبود گردش جریان خون کمک کرده و کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می‌دهد.

اسطوخودوس ضدّ تشنّج و اسپاسم

تشنّج به دنبال انقباض و شل شدن سریع و غیرارادی عضلات ایجاد می شود و موجب لرزش بدن می شود. اسپاسم هم به همین صورت است با این تفاوت که عضلات منقبض باقی می مانند.

روغن اسطوخودوس به کاهش تشنّج و اسپاسم کمک می کند. محققان بر این باورند که اسطوخودوس، کانال های کلسیم را مسدود می کند و به این ترتیب مانع از انقباض عضلانی می شود.

از دیگر خواص درمانی گیاه لاوندر

درمانگران طب سنتی مصرف چای اسطوخودوس را یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده و افزایش عملکرد آن می دانند.

اسطوخودوس به جهت داشتن خواص مفید در پاکسازی کبد می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و اختلال‌های کبدی پیشگیری کند.

نوشیدن چای یا جوشانده برگ های خشک شده اسطوخودوس در کاهش التهاب و تورم دستگاه تنفسی مناسب است و موجب درمان سرفه می‌شود.

برخی از درمانگران طب سنتی معتقدند که مصرف گیاه اسطوخودوس در افرادی که دچار خواب‌رفتگی دست و پا می‌شوند بسیار موثر است.

چای اسطوخودوس یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده است

درمانگران طب سنتی چین معتقدند که نوشیدن جوشانده اسطوخودوس موجب پیشگیری و درمان تهوع می شود.

استفاده موضعی و خوراکی از گیاه اسطوخودوس علاوه بر آنکه موجب تقویت و توان سیستم عصبی می شود می تواند موجب تنظیم ضربان قلب و کنترل تپش قلب شود.

مزاج، طبیعت و خواص درمانی لاوندر (اسطوخودوس)

اسطوخودوس دارای مزاجی گرم و خشک دارد و مصلح آن سکنجبین می باشد. در خواص مفرح، تقویت کننده بدن، قلب، مغز، احشا و اقوای ظاهری و باطنی بدن، بازکننده گرفتگی های عروقی و مسهل بلغم و سودا به خصوص سودای مغز می باشد. در بیماری های سینه و سرفه، سردرد و سرگیجه به دنبال ضربه، بیماری های کبد و طحال و مجاری ادراری مفید است. مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر است.

طبیعت گیاه اسطوخودوس گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص درمانی گیاه اسطوخودوس عبارتند از:

درمان بی‌خوابی و مشکلات خواب بزرگسالان

یکی از خواص اسطوخودوس رفع مشکلات بی خوابی و افسردگی است. استفاده از چای اسطوخودوس قبل از خواب کمک میکند که خوابی آرام و راحت داشت باشید. همچنین گذاشتن چند شاخه از گلهای اسطوخودوس در بالشت و بوییدن رایحه آن کمک می کند که خوابی آرام و دلپذیر را تجربه کنید، علاوه بر آن مصرف اسطوخودوس اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد.

رفع مشکل بی خوابی نوزادان

از روغن اسطوخودوس میتوان به عنوان روغن ماساژ برای نوزادان و کودکان استفاده نمود. روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالید. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. امروزه اکثر شامپوهایی که برای نوزدادان و کودکان تهیه شده حاوی روغن اسطوخودوس است.

رفع مشکلات خواب زنان باردار

استفاده از عرق اسطوخودوس زیر نظر پزشک یکی از بهترین عرقیات گیاهی است که زنان باردار میتوانند در دوران بارداری خود از آن مصرف کنند. خوردن عرق اسطوخودوس و چای آن باعث شده اضطراب و نگرانی از زنان باردار دور شده و مشکل بی خوابی آنها را رفع کند، البته با تجویز پزشک متخصص، همچنین در درمان خانگی سرماخوردگی به آنان کمک میکند.

رفع مشکلات عصبی و افزایش تمرکز

از دیگر خواص اسطوخودوس رفع مشکلات عصبی نظیر افسردگی، اضطراب و استرس میباشد. چنانچه شما از دسته افرادی هستیدد که شغل پر استرسی دارید و در طول روز زیاد عصبانی میشوید، پیشنهاد میشود از چای اسطوخودوس میل کرده و با اسانس این گیاه حمام کنید. استحمام با روغن اسطوخودوس تاثیر زیادی در افزایش توان بدن، سیستم ایمنی و سیستم عصبی بدن دارد.

به این منظور می‌توانید ۳ تا ۱۰ قطره از روغن اسطوخودوس را در آب وان حمام بچکانید و قبل از خواب یک حمام با بو و طعم اسطوخودوس داشته باشید.

با اضافه کردن روغن اسطوخودوس به وان حمام و قرار گرفتن در آن علاوه بر آنکه می‌توان از اثرات درمانی این گیاه در کنترل تحریکات عصبی و تنش‌های روزمره بهره برد، می‌توان به افزایش عملکرد مغز و میزان تمرکز بر فعالیت‌های روزمره و تقویت حافظه نیز پرداخت.

نوشیدن یک فنجان عرق اسطوخودوس هر شب پیش از خواب، به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

درمان روماتیسم و بیماری های مفصلی

کمک به درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس از دیگر خواص اسطوخودوس میباشد. به این منظور ۲ قطره روغن آنرا با یک قاشق روغن بادام تلخ و یا روغن زیتون مخلوط کرده و عضو دردناک را با آن ماساژ دهید.

همچنین استفاده از کمپرس اسطوخودوس نیز برای کاهش درد مفید است.

اسطوخودوس خاصیت آرام بخشی دارد

دمنوش اسطوخودوس با عطر بی نظیر و آرام بخش خود، شما را آرام می کند. مطالعات نشان می دهند که اسطوخودوس سرعت فعالیت دستگاه عصبی را پایین می آورد و باعث آرامش فرد می شود.

این خاصیت به رفع اضطراب، بی خوابی، استرس و افسردگی کمک می کند. یافته های تحقیقات نشان می دهد روغن اسطوخودوس، میزان درد ناشی از تزریق زیرجلدی را کاهش می دهد. روغن های فرار و عطر آرام بخش اسطوخودوس در هنگام دم کردن، آزاد می شوند.

اسطوخودوس برای رفع مشکلات گوارشی

یکی دیگر از کاربردهای سنتی دمنوش اسطوخودوس، درمان مشکلات گوارشی همچون معده ی عصبی و سوءهاضمه است. طبق مطالعات جدید، این کاربرد اسطوخودوس از لحاظ علمی نیز ثابت شده است.

پژوهش ها نشان می دهد ماساژ روغن اسطوخودوس به آرامش عضلات صاف روده کمک می کند. پژوهش دیگری نشان می دهد روغن اسطوخودوس از تشکیل زخم معده جلوگیری می کند و گوارش را تسهیل می کند.

چای اسطوخودوس، خواب‌آوری طبیعی

نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره‌مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض 10 دقیقه دم بکشد.

کمپرس گیاه اسطوخودوس و کاهش درد

کمپرس جوشانده گیاه اسطوخودوس در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی‌ها و ضرب‌دیدگی‌ها بسیار موثر است. برای تهیه این کمپرس کافی است 3 تا 4 قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده اسطوخودوس را با 2 لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید.

پس از آنکه این مخلوط به مدت 10 دقیقه جوشید آن را صاف کرده و اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود. سپس این مایع را با کمک دستمالی نخی و تمیز روی موضع مورد نظر کمپرس کنید.

بهتر است اجازه دهید تا این مایع به اندازه کافی سرد شود زیرا گرمای آن ممکن است موجب بروز خونریزی‌های زیر پوستی در ناحیه ضرب دیده شود.

اسانس لاوندر و درمان سردرد

به اعتقاد درمانگران طب سنتی در جهان نوشیدن عصاره تهیه شده از برگ های گیاه لاوندر تاثیر زیادی در بهبود و تسکین سردرد دارد. این نوشیدنی توسط بسیاری از درمانگران شیوه های درمانی طب مکمل برای درمان سردرد به ویژه سردردهای میگرنی کاربردی اعجاب انگیز دارد.

این داروی گیاهی اگر چه طعمی تلخ و گس دارد اما خاصیت و تاثیرگذاری آن چنان زیاد است که بسیاری از بیماران تلخی آن را تحمل می کنند. اما در صورتی که برخی از بیماران قادر نباشند گسی و تلخی عصاره لاوندر را تحمل کنند کافی است این عصاره را رقیق کرده و آن را میل کنند.

چای لاوندر، خواب آوری طبیعی

نوشیدن چای لاوندر پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند.

برای بهره مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای لاوندر را به صورت ولرم بنوشید.

برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

درمان سرگیجه و ضعف عمومی

درمانگران شیوه های طبیعی درمانی در جهان با کمک گیاه خشک شده لاوندر و عسل ترکیبی تهیه می کنند که مصرف این ترکیب به هنگام بروز سرگیجه و ضعف عمومی بسیار موثر است.

در این شرایط درمانگران یک قاشق غذاخوری از پودر برگ های خشک شده لاوندر را با یک قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب گرم مخلوط می کنند. نوشیدن این ترکیب می تواند در مدت کوتاهی ضعف بیمار را برطرف کرده و سرگیجه را از بین ببرد.

اضافه کردن ۱۰ تا ۱۵ قطره از عصاره گیاه لاوندر در وان حمام و دراز کشیدن در آن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در از بین بردن خستگی و کوفتگی بدن بسیار موثر است. دراز کشیدن در آبی که با این عصاره مخلوط شده باشد علاوه بر آنکه موجب تخلیه استرس ها و تنش های روزانه می شود به بهبود گردش جریان خون کمک کرده و کیفیت خواب افراد را نیز افزایش می دهد.

چگونه حافظه خود را تقویت کنید

برای افزایش توان حافظه و عملکرد مغز راهکارهای مختلفی در طب سنتی و دیگر شیوه های درمانی طب مکمل وجود دارد. اما یکی از کاربردی ترین آنها استفاده ازعرقیات گیاهی و مصرف میوه های طبیعی نظیر کشمش، خرما وانجیر است.

به اعتقاد درمانگران نوشیدن یک فنجان عرق لاوندر هر شب پیش از خواب و به مدت ۳۰ تا ۴۰ روز می تواند تاثیر زیادی در افزایش توان مغز، بهبود عملکرد آن و تقویت حافظه داشته باشد.

سوزش نیش حشرات را درمان کنید

بسیاری از کوهنوردان یا افرادی که عادت به کوهنوردی و حضور در فضاهای باز و محیط های سرسبز دارند با خاصیت عصاره لاوندر در درمان و تسکین محل گزش نیش حشرات آشنایی دارند.

عصاره گیاه لاوندر به دلیل داشتن خواص التیام بخش و تسکین دهنده ای که دارد در کاهش التهاب و سوزش محل گزش حشرات بسیار موثر است و می تواند نقش موثری داشته باشد.

این عصاره همچنین می تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده برای شست وشوی زخم های سطحی و محل گزش حشرات مورد استفاده قرار گیرد.

با همراه داشتن عود لاوندر (عود اسطوخودوس) و روشن کردن آن حشرات موذی را از خود دور نمائید.

 درمان اسپاسم شکم با ماساژ لوندر

درمانگران طب سنتی ماساژ شکم با روغن لاوندر را یکی از مفیدترین شیوه های درمان و تسکین اسپاسم ها و انقباض های عضلات شکم می دانند. ماساژ این روغن در ناحیه شکم و جذب آن موجب می شود که اسپاسم های دستگاه گوارش به ویژه درناحیه روده ها درمان شود و درد ناشی از آن به مرور کاهش یافته و به طور کلی از بین رود.

 درمان اسکار سوختگی با روغن اسطوخودوس

بسیاری از درمانگران طب سنتی و مکمل بر این باورند که استفاده از روغن گل اسطوخودوس به صورت موضعی موجب از بین رفتن آثار باقی مانده زخم ها و برخی از سوختگی ها می شود.

ماساژ روغن و عصاره اسطوخودس یا لاوندر به روی زخم ها به صورت مستمر و روزانه کمک می کند تا جای زخم ها و سوختگی ها از بین رود. علاوه بر این استفاده از جوشانده رقیق شده این گیاه نیز به عنوان یک ضدعفونی کننده برای پاکسازی زخم ها و جراحات سطحی بسیار موثر است. برای تهیه این مخلوط جوشانده سرد شده گیاه لاوندر را پس از رقیق کردن با مقداری اتانول ترکیب کرده و برای ضدعفونی مورد استفاده قرار دهید.

کاهش تب و حرارت بدن

بر اساس متون قدیمی طب سنتی گیاه لاوندر به جهت آنکه موجب افزایش تعریق بدن می شود در دفع سموم و حرارت بدن در شرایطی که بیمار دچار تب یا افزایش حرارت بدن شده، بسیار موثر است. مصرف جوشانده این گیاه علاوه بر این به جهت خاصیت ادرارآور می تواند تب بیمار را به سرعت پایین آورد.

کمپرس گیاه اسطوخودوس و کاهش درد

کمپرس جوشانده گیاه اسطوخودوس در تسکین دردهای ناشی از کوفتگی ها و ضرب دیدگی ها بسیار موثر است. برای تهیه این کمپرس کافی است ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری از گیاه خشک شده لاوندر را با ۲ لیوان آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید. پس از آنکه این مخلوط به مدت ۱۰ دقیقه جوشید آن را صاف کرده و اجازه دهید به اندازه کافی سرد شود. سپس این مایع را با کمک دستمالی نخی و تمیز روی موضع مورد نظر کمپرس کنید. بهتر است اجازه دهید تا این مایع به اندازه کافی سرد شود زیرا گرمای آن ممکن است موجب بروز خونریزی های زیر پوستی در ناحیه ضرب دیده شود.

 طریقه مصرف اسطوخودوس

به منظور استفاده دارویی از خواص اسطوخودوس میتوان آن را به روشهای زیر استفاده نمود:

عود اسطوخودوس یکی از بهترین روش ها برای استفاده از گیاه اسطوخودوس در منزل و یا بیرون از منزل (در محل کار یا طبیعت) می باشد.

چای اسطوخودوس: یکی از راههای استفاده از خواص این گیاه دارویی تهیه چای این گیاه است. به این منظور حدود ۵ گرم سرشاخه گلدار و یا گل این گیاه را در یک لیتر آبجوش ریخته و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید . مقدار مصرف این دم کرده ۴-۳ فنجان در روز است .

اسنشیال اویل (اسانس روغنی) اسطوخدوس: از روغن این گیاه به عنوان روغن ماساژ همراه با روغنهای دیگر استفاده میشود.

کمپرس اسطوخودوس: برای تهیه کمپرس این گیاه، ۳۰ گرم گل و یا سرشاخه گلدار این گیاه را با یک لیتر آبجوش مخلوط کرده و بمدت ۱۰ دقیقه دم کنید .سپس آن را در کیسه ای تمیز ریخته و بر روی موضع مورد نظر بگزارید.

دمنوش اسطوخودوس نسبتاً بی خطر است اما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به خصوص اگر از دارویی استفاده می کنید که فعالیت دستگاه عصبی مرکزی را کند می کنند.

مصرف همزمان دمنوش اسطوخودوس با داروهای خواب آور، آرام بخش و ضدافسردگی مشکل ایجاد می کند. اگر پس از مصرف دمنوش اسطوخودوس هر نوع واکنش حسّاسیتی همچون لرزش یا گرفتگی گلو را تجربه کردید، مصرف را قطع کنید.

مضرات اسطوخودوس (موارد احتیاطی و منع مصرف)

این گیاه دارویی تقریبا بی ضرر بوده و استفاده از آن در صورتی که حد اعتدال رعایت شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت.

ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که طبع این گیاه گرم و خشک است، مصرف آن برای افراد دارای مزاج صفراوی مناسب نبوده و بهتر است این افراد آن را با سکنجبین یا کتیرا به عنوان مصلح استفاده کنند.

جهت خرید رایحه اسطوخودوس، شمع اسطوخودوس ، اسانس اسطوخودوس و خوشبوکننده اسطوخودوس می توانید به قسمت فروشگاه اینترنتی تینوکالا مراجعه نمائید.